Spännande grejer händer i föreningen

Valet är avslutat och vår partiförening kan fokusera återigen på basaktivismen.

Vänsterpartiet har varit väldigt aktiva i valet och vi fick 28,2% i kommunvalet för Tensta och Rinkeby! Det är vi otroligt stolta och glada över. Stort TACK till alla er som lade er röst på oss.

Till skillnad från många andra partier så dyker vi inte bara upp var fjärde år när det är val. Vi är aktiva i området hela tiden. Vi är politiskt engagerade för att vi vill förändra samhället till det bättre, förbättra för oss alla.

Vår valkampanj gav resultat! Vänsterpartiet bildar majoritet i Stockholm tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Nu kommer vi jobba hårt för ett jämlikt Stockholm!

I regionen (som har hand om bland annat sjukvård och kollektivtrafik) så är nu Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet i styret Vänsterpartiet har ingått ett samarbete med det styret. Vänsterpartiet och det nya styret har kommit överens om ett samarbetsavtal som innehåller 44 vänsterreformer som ska genomföras de kommande fyra åren.

Men på riksdagen så vann tyvärr de blåbruna. Där har Moderaterna, Krisdemokraterna och Liberalerna bildat en högernationalistisk regering och de får stöd av det rasistiska partiet Sverigedemokraterna. Ulf Kristersson (M) är nu tyvärr Sveriges statsminister.

Den högernationalistiska regeringen kommer att bedriva en politik som kommer att slå hårt mot låginkomsttagare, mot kvinnor och mot människor med bakgrund från andra länder. M, KD, L och SD träffades på ett slott och kom överens om vilken politik regeringen ska driva. Avtalet kallas både Tidöavtalet och Slottsavtalet. Vänsterpartiet partiledare Nooshi Dadgostar beskrev tydligt i riksdagen vilken dålig politik avtalet kommer att innebära:

Vi vänsterpartister kommer att fortsätta att kämpa för ett rättvist och jämlikt samhälle. Det kommer vi att göra både i Stockholm stad, i regionen och på riksplan. Några saker vi har inplanerat är sopputdelning, flygbladsutdelning och kontakt med föreningslivet.

Vill du vara med i arbetet? Kontakta oss gärna!